Mindeord til Fido

image Fido
12. marts 2024 kl. 23:32
Vores enestående klubkammerat og ven, Fido, er gået bort efter længere tids sygdom.

Det er med tristhed at jeg må meddele at Fido, Jørgen Hugo Schrøder, er sovet ind i en alder af 86 år. Med Fidos bortgang har vi alle mistet en god ven og en fantastisk ildsjæl, som i en menneskealder har været med til at forme klubben og skabe gode rammer for dens medlemmer.

Fidos betydning for klubkulturen har været enorm, og vi vil i mange år huske på alle de gode og sjove stunder vi havde i Fidos selskab. For Fido var en sand humørbombe, som spredte god stemning, hvor han var og han elskede fællesskabet og nærværet med andre. Vi husker Fidos rige humor og sarkasme og meget direkte facon (nogle gange på grænsen til det fornærmende), men Fido kunne slippe afsted med alt fordi, han havde en  utrolig karisma og megen charme.

Alle i klubben kendte og holdt af Fido og der er mange som har fået ”ren besked” om deres indsats på banen. Det gjaldt ikke mindst 1.holdsspillerne, som jo havde pligt til at yde det ypperste. Mangt en spiller har således under og efter kampe fået et par ”sandheder” at vide og et par ”gode råd” med fra Fido.

Fido var i årtier en trofast supporter på sidelinjen og han fulgte mange hundrede 1.holds-kampe helt frem til, at han ikke længere kunne komme ud på græsset.

Fido blev meldt ind i BSK, Boldklubben Standard Kammeraterne, i 1947 som 10-årig. Han var med i en drengegruppe, som fik meget stor betydning for klubben som spillere og senere som ledere. Fido nævnes første gang i klubbladet i 1953 som en talentfuld forsvarsspiller for juniorholdet. I 1957 debuterer Fido på klubbens 1.senior. Såvel på 1.senior og blandt de drenge som fortsætter på 2. og 3.holdet opbygger Fido mange særlige venskaber- som kommer til at vare resten af livet. Her må jeg nævne John Apitz, Ole Nygaard, Freddy Hansen, Olle Keller og Bjarne Nielsen - men mange flere hører til. Fidos gyldne generation  sikrer klubben oprykninger til først A-rækken, så videre til mellemrækken og til sidst til Københavnsserien. Fido spiller på 1.senior indtil 1972 og opnår 227 kampe. I den tid er Fido ikke kun en nøgleperson på holdet, men er med til at uddanne og forme den næste generation af 1.holds-spillere i Standard.

Men typisk for denne gyldne generation er flere af dem ungdomstrænere, selvfølgelig også Fido. Men ikke nok med det for Fido er også bestyrelsesmedlem fra 1963 til 1975 og endda formand i perioden 1967-1972.

Rene og Fido

Vi er mange drenge fra Standard som i 70'erne og 80'erne har nydt godt af Fidos kæmpe dedikation til trænergerningen i ungdomsafdelingen. Fidos brødre Knud ”Sømanden”, Ove ”Fernando”, Kurt ”Kosten” og  Mogens Schrøder er blandt mange ildsjæle i klubben. Fido var sammen med Helge Veirum et populært trænerpar for flere årgange med bl.a. Fidos sønner Rene og Søren, som fik så mange positive oplevelser sammen i det rige klubliv. Det var ikke kun de ugentlige træninger og kampe mod større klubber. Vi drenge husker nok allerbedst påsketurene til Borrevejlevig, hvor Fido selvfølgelig var en nøgleperson i planlægningen og som leder på turen, hvor Fidos kone Inger også var med og sammen med Umi Apitz holdt styr på de mange Amagerdrenges lommepenge og sliksalget. Der var løb, spring, fodbold, sjipning, natløb, sjov, film, quiz og samvær for klubbens ledere og drenge i alle aldre. De ture glemmer vi aldrig.

Men også Odenseturene i november til Danmarks største- og stærkeste indendørs-stævne husker vi. Fido og de andre Standard-ledere var med til at sætte hele scenen og var synlige i hallen, hvor der også blev spillet kort (om penge) og med højlydte kommentarer. På banen klarede klubbens hold sig rigtig godt. Men det har været noget af en lederopgave at holde styr på 90 drenge og balladen i gymnastiksalen, hvor vi også skulle sove.

Vi takker for, at Fido og de andre ledere gav så meget af deres fritid og person til klublivet og vi drenge fik så mange unikke oplevelser sammen. Oplevelser som skabte et fællesskab og venskaber der bar klubben i årtier.

Fidos mangeårige træner og lederarbejde er også blevet belønnet.

Fido udnævnes til æresmedlem i Standard i 1973.

I 1988 tildeles Fido KBU`s sølvnål.

I 2011 overrækkes KFB`s særlige pris til Fido som tak for livslang arbejde for klubben.

Ud over alt vi har omtalt ovenfor har Fido som nævnt haft en utrolig stor betydning for klublivet i Standard og KFB og har været en af de vigtigste personer i klubhistorien.

For Fido og vennerne fortsatte med at spille på 4.holdet, hvor de stiftede ”fonden” og skaffede penge nok til at de i en lang årrække overdrager et beløb til klubbens ungdomsafdeling. Gruppen fortsætter i gammelmandsfodbolden og som stammen i bordtennisafdelingen.

Vi mindes også at Fido i en årrække står i Standards første egentlige klublokale i Nyrnberggade og laver mad og holder baren åben til stor glæde for klubbens medlemmer.

Faktisk stod Fido i vores nuværende klubhus i baren indtil han blev 80 år.

Fido hjalp med ved klubhusbyggeriet, ved alle andre arrangementer. Selv i en høj alder tog han del i  arbejdet i pantboden på Roskildefestivalen.

Fido var en dygtig håndværker og køber et smedefirma, som han driver med succes i mange år med faste opgaver på Amagerværket- hvor han også møder en del klubmedlemmer.

Fido var en stort familiemenneske og døren i Fido og Ingers byggeforeningshus stod altid åben for familie, venner og kammerater.

Vi har så meget at takke Fido for.

Æret være Fidos minde.