Standard 1923

Standard har 10 årsjubilæum og det bliver et begivenhedsrigt år med mange aktiviteter og fremgang.
Vi deltager i K.B.U. s turnering med 3 seniorhold 1 ynglinge og 3 junior hold.

Året starter med et nytårs bal. Det bliver en stor succes med 150 deltagere.

Seniorkampene spilles nu i Amager Sportspark (Sundby Idrætspark) - et nuåbnet moderne anlæg.
Der trænes alle dage ved vandtårnet, dog er torsdag stadig reserveret til kampe.

Svend Hansen leder ungdommen i klubben på flot vis og vi har den største juniorafdeling på Amager.
Ynglinge er over 16 år, mens juniorer over 11 år. De træner ved vandtårnet.
Juniorafdelingen får egen økonomi, men et større tilskud fra hovedkassen. Alligevel er der rigtig mange omkostninger til sporvognstur for de mange spillere.
Klubben udsender da også en appel til forældre og familier om at melde sig ind som passive medlemmer og dermed støtte økonomien for driften af juniorholdet, som gerne deltager i stævner.

Røde kro teatersal, hvor mange arrangementer blev afholdt.

Det blev også til et genvisit hos Slagelse, hvor holdet sejrede 12-1. Holdets topscorer Lund Henriksen scorede 6 mål!!

Haslev besøges også pr. Tog og opvisningskampen vindes af Standard 3-1.

Gymnastikøvelserne foregår på den nye skole Lergravsvejens skole( senere Sundpark skole) og nu igen lergravsvejens skole-sammen med Østrigsgades skole.Læg mærke til det åbne areal i forgrunden, hvor i dag er Wittenberggade og boligbebyggelser.

I baggrunden th. er lergravsparken, hvor Standard havde sin hjemmebane, lige på den anden side af østrigsgade.

I bestyrelsen dette år er :
Formand Chr. Johansen, næstformand Kaj Mortensen,kasserer L.K.Nielsen, sekretær A.H.Anderson og medlemmerne Svend Hansen og Andreas Prüser.

I de revideret love for Standard er nu indført under formål at
” Endvidere afholdes selskabelige sammenkomster og medlemsmøder såvel om vineren som om sommeren"

Medlemstallet er 173.

Holdet vinder de første titler:
Amager Pokalkampene vindes  efter flotte sejre over Fremad A og B 1908. Standard vinder dermed en mesterskabspokal.
A.B.U.`s pokalturnering vindes ligeledes sommeren 1923 efter sejre over Sylvia, Christianshavns Boldklub ( C.I.K.) og B 1908.
Standard har  Amagers bedste hold.

Ved Dragørs stævne vinder såvel 1. senior og 1. junior en pokal til klubben for deres 2. pladser.
Med til at styrke holdet er at vi i disse år også har et velfungerende 2. senior. Herfra kommer flere nøglespillere snart på 1. holdet.

Af nye kvalificeret spillere kommer også nogle af brødrene op fra juniorafdelingen. Spillere som Poul Nielsen, Johannes Andersen, Kai Ebert, Alfred Jørgensen, Viggo Jensen, Jørgen Petersen, Knud Mortensen, S. Ford, Jens og Peter Kastberg supplerer nu de etableret spillere og får mange førsteholds kampe. Det hæver seniortruppens niveau yderligere. Det er baggrunden for mange flotte sæsoner.

Jubilæumsfest afholdes i Sønderbro teater cafè, med underholdning og kaffebord. Festkommiteen og bestyrelsen er blevet enige om at holde en festlighed som alle kan deltage i og have råd til. I nogle rammende taler priser klubbens store ledere det hidtidige klubliv.
Glimrende taler af Knud Nyberg ( første formand), Svend Hansen ( juniorleder m.v.), Christian Johansen ( formand), Andreas Prüser ( bst medlem), Gahms- og Svend Henriksen ( spilleer , ledeer , revyforfattere m.v.).
Sange forfattet af Charles Hansen spreder god standard stemning.

10 års jubilæumsstævne afholdes, med senior og juniorhold.
Standard er så stærke , at de vinder stævnet selv om alle øens bedste mandskaber deltager, Dragør, Fremad,  B 1908, Sylvia og Christianshavn Boldklub ( CIK) deltager.
En gammelmands kamp får stor opmærksomhed nemlig mellem 1. senior år 1913 mod 1923. De unge vinder 10-6. Men stemningen er fin og de tidligere spillere samles og snakker om at gendanne et sekundahold.

Standard søger om optagelse i KBU- Københavns Boldspils Union.

Standard får udtaget ikke mindre end 6 spillere til et udvalgt Amagerhold som spiller imod Nørrebro, spillerne er:
Aage Agerlin Petersen, Gahms og Lund Henriksen, Poul Nielsen, Viggo Jensen, Alfred Jørgensen.

I september spilles en opvisningskamp mod Fremad A. om en udsat pokal. Standard vinder 2-1 og cementerer sin position som øens stærkeste hold.

Holdet starter i B-rækken i sæsonen 1923-24.
Holdet klarer sig godt og er med i toppen af rækken.

Gahms og Lund Henriksen og Robert Andersen er drivkraften omkring jubilæumsrevyen på røde kros teatersal.

Et efterårs bal i november slutter en succesrig sæson af – den hidtil bedste i klubbens historie.

Standard 1922                        Standard's historie                         Standard 1924