Æret være Finn Hanssons minde.

10. august 2021 kl. 10:42

Det er med den dybeste vemod og sorg at vi meddeler at vores ven og fantastiske klubkammerat Finn Hansson sov ind lørdag d. 7.8.2021. Finn blev ramt af den forfærdelige sygdom ALS og måtte gennemleve måneder hvor sygdommen alt for hurtigt tog vigtige livsfunktioner fra Finn. I den sidste periode stødte også en lungebetændelse og stort åndedrætsbesvær til. Finn Hansson blev kun 57 år gammel.

Vores varmeste tanker går til Finns familie og ikke mindst Finns ægtefælle Dorte, som sammen med Finn har været så meget igennem i den seneste tid.

Finn Hansson var en meget positiv, umiddelbar og åben person, som kunne tale med alle mennesker lige meget hvem de var og hvorfra de kom. Finn elskede at snakke med andre og alle mærkede hans empati og nærvær samt store livslyst og åbenhed for omverdenen. Finn gav så meget til andre mennesker og hjalp mange steder hvor der var brug for det. Det har de mange mennesker Finn har mødt på sin vej nydt godt af – det gælder i familien, venner, skolekammerater, kollegaer og klubkammerater i fodboldklubben. Finns store indsats for samarbejde og godt samvær og hans menneskelige personlighed var så elskværdig at det gjorde ham særdeles vellidt blandt alle de mennesker han mødte.  Finns alt for tidlige bortgang er bare så svær at bære. Vi har alle mistet en ven og Finn vil blive savnet så meget af rigtig mange.

Finn Hansson var en rigtig Amagerdreng i ordets mest positive betydning, åben, ærlig, autentisk og ligefrem. Han voksede op i Bremergården, hvor mange børn dannede et trygt netværk.

Allerede som 6 årig blev Finn meldt ind i Boldklubben Standard Kammeraterne, som var hjemhørende på Kløvermarken og havde en naturlig rekruteringsbase i nærområdet og på Finns skole i Østrigsgade. Fra da af blev fodbolden og livet i klubben en helt afgørende del af Finns liv. Her mødte han sine bedste venner, her var en social ramme og en tryghed, her var en mangfoldighed af mennesker og input, samt fysisk udfoldelse og udvikling. Her fik Finn så mange gode oplevelser i drenge- og ungdomsårene som spiller. Men også i sit voksne liv forblev han aktiv spiller til det sidste og i en lang årrække en velkendt ildsjæl som var med til at bære klubkulturen videre i klubfusionen KFB. Det i rollen som spiller, hjælper, træner, leder og bestyrelsesmedlem.

Finn Hansson var i drengeårene en vigtig brik i en meget talentfuld årgang 1963, som opnåede mange flotte resultater og leverede flere særdeles stærke spillere, som blev mangeårige 1. seniorspillere i klubben. Hansson, som blev Finns kaldenavn i fodboldmiljøet,  blev trods stor konkurrence udnævnt til årets spiller og fidusvinder i flere ungdomsår og udviklede sig til en stærk angriber.

Debuten kom i 1982 i danmarksserien, hvor Hansson også scorede mål. Herfra blev det til mange kampe som angriber og målfarlig afslutter i Standard og senere i KFB. Hansson var en populære holdkammerat med en social tilgang til det at være i samme klub. Med langt over 100 kampe på 1.senior og som en flittigt scorende angriber på 1. holdet er Finn Hanssons betydning for klubben markant.

I de sidste 10 år udførte Finn Hansson en række afgørende opgaver i vores klub. Finn var bestyrelsesmedlem fra 2011 til 2021. Samtidig arbejdede Finn for ungdomsafdelingen, hvor han var en af hovedpersonerne på ungdomsafdelingens weekendlejre i Nakskov og senere i to omgange var manden bag de eneste ungdomshold i KFB. Men også spillerne på 1.senior har i en årrække haft stor glæde af Hanssons nærvær som holdleder og indsats for at spillerne havde det godt og følte sig værdsat og som en del af vores klubkultur.

Finn Hansson var i mange år klubbens ukronede quizmaster og leverede  musikquiz og lege ved en række arrangementer. Han arbejdede for klubben som ansvarlig holdleder på en del Roskildefestivaler og senere på Copenhell. Men Hansson var også været medarrangør, grillmester og skaber af god stemning ved rigtig mange fester og sociale begivenheder i klubben herunder vores kæmpe jubilæumsfestligheder i 2015.

Nævnes skal det at Hansson har arrangeret 3 mindeværdige rejser for mastersholdet til Madrid, Malaga og Barcelona - med samvær og oplevelser som ikke bliver glemt.

Finn Hansson blev i 2021 udnævnt til æresmedlem i KFB.

Tak for alt.

Vi vil savne dig.

Æret være Finn Hanssons minde.

Hilsen bestyrelsen i KFB