Standard 1945

Årets nytårshilsen til medlemmerne konstaterer at flere ting har gjort vort lille land mørkere og ulykkeligere ( besættelsens fortsættelse, sabotage, likvideringer, kampe, mangel på mange dagligvarer og krigens dystre skygge)

Der trænes på Lergravsvejens skole(sundpark skole)  og der er et mål-
undgå nedrykning.

Klubbens medlemmer har store restancer og det er svære tider også økonomisk. Der kan ikke findes en inkassator, trods en mindre aflønning.

Det er også svært at finde ledere, herunder en ny formand.
Hans August Hansen lader sig vælge, men først efter opfordringer. I øvrigt får klubben sit første kvindelige bestyrelsesmedlem da Frk. Henny Mortensen vælges. Andre medlemmer er   Poul Gummesen og Povl Thaarup.

Til en kamp imod Dragør på udebane kan nævnes, at 9 spillere cyklede, 5 spillere tog en hyrevogn(taxa) og at Dragør havde lovet en hyrevogn hjem, men kunne ikke opfylde det. Spillere måtte gå hjem!!!!.

KBU varsler drastiske ændringer i turneringsstrukturen. Man overgår til dobbeltturnering-altså holdene mødes 2 gange, men samtidig færre hold i rækkerne end de 16 hold p.t.
A-rækkens 10 øverste forbliver således. (købehavnsserien).
De 6 nederste A-rækkehold og de 4 bedst placeret i B-rækken skal udgøre en ny B-række (serie 1). De nederste i B-rækken skal med supplering af andre klubber udgøre en ny C-række (serie 2).
Jo fodboldsporten får flere og flere udøvere og KBU har succes, med nye fodboldklubber, der strømmer til unionen.

Standards hold består nu af spiller som- Eigil Jensen, Nick Jensen, Poul Gummesen, Hans August Hansen, Georg Hagen, Povl Larsen, Helge Petersen, Benny Beck, Povl Thaarup, Gunnar Jensen, Erik Jespersen, Børge Mortensen, og Knud Hensriksen.

Birkerød besøges, som et positivt indslag i en svær sæson. Kampen tabes 3-4, men turen styrker kammeratskabet. Spillerne tager toget til Holte og hentes i Lastbil!!!

Nedrykning har været truende i flere år og er nu uundgåelig.
Standard er nu B-række klub (serie 1).

Sæson 1945-46 i B-rækken bliver meget vigtig da KBU endnu engang ændrer turneringsstrukturen.
Divisionsfodbold introduceres som landsdækkende turneringer. Under krigen  har den landsdækkende turnering været suspenderet og i 1946 kommer en ændring som kommer til at forblive i mange år, med 1. og 2. og 3.division.

I KBU indføres Københavsnserien- Mellemrækken- A-rækken-B-rækken. Således kæmper Standard for at blive mellem de fire bedste hold i B-rækken, som placeres i de nye mellemrække,mens en dårligere placering vil betyde endnu en degradering til den nye A-række( 3. niveau i KBH og en rekordhurtig nedstigning fra bedste til 3. bedste niveau).

Standards klubdragt justeres, da den Klubdragten ligner Hellas`s for meget. Standard spiller derfor fremover i hvide trøjer med rød krave og de specielle hvide bukser, med røde striber vandret (nederst) og lodret i siderne.

Et juniorudvalg oprettes for at få ungdomsfodbolden opstartet.
Sommerturen går til Sverige, Hâselholm. Krigen er slut og Danmark er befriet, men der er mange varer som ikke findes i butikkerne og der er knaphed alle steder.
Sverige var for kun få måneder side det forjættet land som neutral og fri af nazisterne. Nu besøger Standard sydsvenskerne og bliver en del af et stort arrangement. Holdet deltager i en symbolsk march igennem byen, en stor ceremoni på stadion med frihedstaler, nationalsange m.v.
Fodboldkampen spilles som en makering af venskab og frihed. Standards hold er forstærket med spillere fra Fremad A, Hg/AB og KB.
Spillerne oplevede hvordan butikkerne havde massere af varer og ingen restriktioner.

Det bliver et rigtig svensker år- dette første år efter Danmarks befrielse.

Således kommer Furelund I K fra Skåne på besøg i København. Der festes og spilles opvisningskamp. Standard vinder 11-1.

Fra Göteborg kommer et håndboldhold på besøg. Gæsterne inkvarteres privat og får en stor oplevelse. Svenskerne vinder kampen sikkert. På det danske hold spiller træner Ove Nielsen med og imponerer ( han er jo også divisionsspiller i AB).

I nov. besøger foboldholdet Furelund og det bliver et glædeligt gensyn. Svenskerne gengælder danskernes gæstfrihed og indkvarterer danskerne privat. I stemningsfulde takketaler fra lederne fremhæves gæstfriheden. Standards Henry Larsen takker tilmed svenskerne for deres hjælpsomhed ved at modtage forfulgte danskere under krigen. Her kan tilføjes, at en hel del sejles over fra Amagersiden.
Opvisningskampen vindes af Standard 10-3.

Fodboldholdet fortsætter nedturen og ligger efter efterårets kampe sidst i B-rækken!!!!!!!

Standard 1944                        Standard's historie                         Standard 1946