Standard 1940

Ved overgangen til 40èrne holder medlemmerne sammen såvel via klubbens forskellige  aktiviteter, men også igennem vores flotte medlemsblad, som udkommer hver måned.
Vi har de fleste af medlemsbladene endnu og kan derigennem fortælle meget om datidens klublivet i Standard.

Redaktør af bladet er fra start Carl Johan Jacobsen, som dog afløses af Povl Hansen. Bestyrelsen hjælper med ved indhentning af annoncer. Det er alene annoncesalget, som gør det muligt at trykke bladet.

I vinteren 39-40 finder en del af damegymnasterne, at det kunne være endnu sjovere at spille håndbold i den organiseret turnering. Standard træner i Sundby hallen. Herrene følger snart efter, da en del af fodboldspillerne også vil spille bold om vinteren.
Holdene placeres i E og F rækken under DHF. Træner er Charles Nielsen ( formand) , men snart overtager Robert Slusk Jensen såvel trænergerning som lederskab af afdelingen. Det skal blive starten på en ny æra for klubben.

Gymnastikken ledes kompetent af Fru Isbrandt ( tidl. Storck), som er meget populær blandt alle udøvere.

På vores bedste fodboldhold finder vi:
Carl Johan Jacobsen, Sofus Jensen, Jens Petersen, Ove Madsen, Helge Andersson, Preben Wills, Knud Henriksen, Hans August Hansen, Hans Gruber, Kaj Henriksen, Eigil Jensen, Nick Jensen, Holger Jørgensen, Egon Jensen ( Gibbo) Gerhard Schultse, Anton Jensen, Poul Henriksen, Willy Nielsen, Arne, Folmer Laursen.

Holdet spiller i A-rækken (københabvsserien) og opnår en midterplacering i 39-40. Holdene mødes kun en gang og der er 16 hold i rækken. I medlemsbladet skrives om tilbagegangen for fodboldholdet som jo i mange år har ligget i toppen og tæt på datidens divisionsoprykning.

I bestyrelsen er Charles Nielsen formand, Ove Madsen kasserer, Arne Honore sekretær, Robert Slusk Jensen medl.

Sommeren 1940 afholdes en stor fødselsdagsfest, som formår at samle 150 deltagere.

Flere 25 års jubilæer som Standardmedlem markeres:
Brødrene Andersen.
Poul Andersen-spiller på 1. senior, er en slider på banen, en god kammerat, tidligere bestyrelsesmedlem, har erhvervet idrætsmærke i guld.

Johannes Andersen- var ungdomsspiller i klubben, spiller på 1. senior, var bestyrelsesmedlem i 10 år, og en ivrig badmintonspiller.

Andreas Andersen- var såvel fodboldspiller og gymnast, tidligere ungdomsspiller i klubben, hjælpsom i mange henseender.

Povl Hansen skal også nævnes her. Povl var ungdomsspiller i Standard og blev en nøgleperson i mange år i klubben. Både som spiller på 1. holdet, som gymnast, tilmed en glimrende løber. Povl var aktiv bl.a. som bestyrelsesmedlem og formand, redaktør for medlemsbladet, samt mange andre tillidshverv og trofast aktiv.

Standard 1939                        Standard's historie                         Standard 1941