Standard 1939

Under 2. verdenskrig 39-45 er det trange kår i samfundet og også i Standard. Der er få penge og goder. Alligevel holder medlemmerne sammen og klublivet overlever den mørke tid.

I denne periode udgives klubbladet hver måned, som er med til at holde sammen på medlemmerne og klubben. ( ret enestående for den tid).
I klubbladet omtales kampe og gives information om møder og arrangementer.
Alle medlemmer får nu bladet, hvori der skrives om seniorkampe og andre hold og aktiviteter.

Fastelavnsfest holdes i den svenske frimurerloge i strandgade 8.

Robert Andersen udtages til det udvalgte Amager hold.
Robert Andersen tager guldmærket.
Damehåndbold er på klubbens program.

Robert Andersen hyldes for sit 25 års medlemsskab. Som vores historie viser, har Robert haft aller største betydning for vores klub. En fortjent hyldest til en stor spiller, kammerat og leder.

Dansk fodbold må omorganiseres i krigsårene. I årene 1940-41 til 44-45 er der således kun en landsdækkende række opdelt i geografiske kredse  1-3.
De øvrige landsdækkende rækker serie 2 og 3 udgår og det bevirker at en række stærke hold rykkes ned i A-rækken. A-rækken er herefter 2. højeste niveau på landsplan ( sammen med øvrige landsdeles lokale rækker).
Konkurencen er meget hårdere og niveauet højt. Rækken vindes således af klubber som Dragør, Skovshoved, Hvidovre, Brønshøj og B 1908 i disse år.
Standard går fra topplaceringer og til en fast position som bundhold. Flere år kun placeret en plads fra nedrykning.

Efterårsbal afholdes med sang og skuespil. Det kgl. Teaters skuespiller Adam Price optræder bl.a. og  den kendte kapelmester Kay Eckhausen leder orkestret til ballet.

Fra medlemsblad.

Københavnsk fodbold har i 30èrne været i konstant vækst og antallet af klubber er gået fra 31 til 45, hvilket også har øget presset på banerne.
I 1935 åbnes anlægget i Ryparken og i 1939 Valby idrætspark.

Standard 1938                        Standard's historie                         Standard 1940