Standard 1932

Den store Berlin rejse præger forårets lederarbejde og spillernes motivation.

Pakkefest , med udlodning af de medtagne gaver, som bortauktioneres og al indtjening går i klubkassen.

Fodboldholdet er virkelig fremragende og opnår i 1931-32 det bedste resultat nogensinde i klubbens historie med en 2. plads i A-rækken og adgang til oprykningskredsen øst ( Danmarks næstbedste række).
Spillere og ledere gives et stort beløb til en fest for det flotte resultat.
Standard stiller nu 3 senior hold i K.B.U.`s turnering og vi har et godt 2. hold til at supplere med.
Der er sket et generationsskifte, idet de spillere som i 20èrne førte klubben til stor fremgang og til topplaceringer i A-rækken nu er gået til 2. og 3. holdet, mens yngre spillere nu udgør vores bedste hold. Jens Kastberg, Peter Kastberg og Gamst Henriksen er dog stadig med og giver truppen rutinens styrke.

Der fremsættes forslag om at ansætte en lærer( træner) i fodboldafdelingen. Dette forkastes af medlemmerne. Derimod styrkes matchkomiteen ved Gahms Henriksens indtræden.

Hans August Hansen anses for så uundværlig for holdet, at klubben betaler for returrejse til kamp, da Hans er på ferie i århus.

I marts 1932 ansøges politidirektøren om et fælles pas for Standards stærke hold, idet en rejse til Berlin forestår.
Formand Harry Jørgensen er rejsens arrangør og leder.
I brev fra Standard 7. marts 32 beskriver vores formand, hvorledes holdet er blevet nr. 2 i A rækken, består af unge mænd som er godt sammenspillet
- at der blandt holdets spillere er en venstre back ,Hans August Hansen, en af de bedste spillere i Danmark.
- at højre half back og højre inderwing er meget dygtige teknikkere.
-at vores venstre ving er Blitzschnell, lynhurtig.
Store ord om et stort hold.
Forventningerne må være høje.

Således tager truppen afsted i påsken 1932. Det bliver en uforglemmelig tur, en gevinst for kammeratskabet.
Sportsligt klarer holdet sig flot imod de stærke modstandere.
Godt nok taber vi 0-2 til Lückenwald og 1-3 til Neuköln- begge spiller i den Berlinske Mesterrække.
Holdet vinder 3-1 over Wittenberg.

Hans August en af klubbens største spillere, Kaj Østerbye, Karl Højer, den blændende målmand Jens Kasterg og den lynfarlige angriber Frederik Gamst Henriksen  er med på turen og gør det fremragende.

Der sendes et telegram hjem.

Kampene i oprykningsserien 1932-33 giver velkendte modstanderklubber.
Helsingør, Næstved, B 1908, B 1901, Viking. Særdeles stærke hold og storklubber.
Standard når ikke oprykningen men spiller nogle glimrende kampe. Sejr over Viking og uafgjort mod Helsingør bliver det til. Nedenfor ses at Standard dette år er i selskab med danmarks bedste fodboldhold.

holdet: bagerst fra v. Poul Nannestad, Villy Jacobsen, Carl Johan J. Ulrich Nielsen, Henry Nielsen.
 midten fra v. Knud Henriksen, Gerhard Schultze, Børge Mortensen.
forrest fra v. Kaj Østerbye, Axel Jacobsen, Hans August Hansen

Som deltager i Danmarksturneringens østkreds er Standard divisionsklub, og får 20 stk. Partoutkort tildelt til andre divisionskampe.

I årets sommerpokal turnering for A-rækkens hold, som gælder kvalifikation til den egentlige pokalturnering med alle divisionsholdene spiller Standard sig frem til finalen. Første finale mod det tidligere divisionshold K.F.U.M. slutter 4-4 og omkamp dikteres. Standard taber 2-5, men har fuldført sin første finale i K.B.U.

Standard stiller 3 juniorhold i turneringen, heraf et hold i næstbedste række.

Formand er Harry Jørgensen, som ønsker at udbrede badmintonspillet endnu mere.
Dansk Badminton Forbund opfordrer klubben til at være med til at udbrede spillet ved opvisningskampe i mange byer. Harry J. Fungerer flere gange som dommer og leder i forbundet.
Standards badmintonafdeling er nu Amagers største. Flere spillere udtages flere gange til udtagelseskampe forud for Englandskampe.

Standards bestyrelse er – Harry Jørgensen ( formand), Knud Steffensen (kasserer), Chr. Johansen
(næstformand), Andreas Prüser ( sekretær) og A. Dahlskog ( repræsentant).
Der er uro i den store gymnastikafdeling mellem lærer Plovsing og en del udøvere. Dette udløser en ekstraordinær generalforsamling hvor uenigheden ikke kan løses. En kreds af 35 medlemmer varsler udmeldelse, hvilket bliver udfaldet- trods flere forligsforhandlinger med bestyrelsen.

Det er krisetider i samfundet, med deraf stor arbejdsløshed og klubben tager hensyn til medlemmer.

Standard 1931                        Standard's historie                         Standard 1933