Standard 1914

Der indkaldes til fælles fotografering af klubbens medlemmer i jan 14. klubdragt er påkrævet.
Standard  udøver nu også boksning og fægtning.
Kontingentet er 1,25 kr. pr. Sæson.

De populære klubaftener afholdes i vintermånederne med sang og musik, humoristiske indslag. Gymnastiklærer Hjalmar Andersen er en af initiativtagerne til disse aftener.

Standard er i 1914 Amagers største boldklub med ca. 150 medlemmer ( jf. Amager bladet 17.04.1914). Der afholdes en præmieuddelings aften med mange tilskuere forsamlet, hvilket Amager Bladet skriver en artikel om.  Der uddeles sølvmedaljer m.v.

Standard er i høj grad en kulturel forening og aften bal er en stor succes. Her deltager såvel klubbens egne medlemmer med opvisninger og skuespil, samt hyret skuespillerinder af profession.

Traditionen med en afslutnings fest og bal efter fodboldsæsonen sidst på året og en tilsvarende i foråret efter gymnastiksæsonen blev allerede grundlagt i de første år.

Det skal dog nævnes, at opnåelse af et overskud ved disse arrangementer gav et afgørende beløb til klubkassen og var flere gange med til at betale oparbejdet gæld.

Der arrangeres tillige en pinseudflugt til skoven, herfra foto.Der var 2 muligheder for at komme til Dyrehaven til kaffebord, enten på cykel eller med tog.

En mindeværdig måneskinstur med lejet damper ” Holger danske” vidner om et stærkt klubliv også uden for banen.

Klubbens format indenfor selskablivet bekræftes af en udflugt til Kullen, med over  450 deltagere.

Svømning foregår op Amager Helgoland. Hjalmar Andersen var svømmelærer for herrer, mens Meta Andersen var lærer for damerne. Der er et omfattende undervisningsprogram med flere svømmearter og dykning m.v.

Fodboldspillet skal læres og udvikles.
I de første år blev der trænet og spillet for motionens skyld og flere spillere blev indkaldt til sikringsstyrken grundet 1. verdenskrig. Interessen var imidlertid stor for at lære spillet og teknikken med bolden.
Fodboldkampe aftales via brev med de få andre klubber, foreninger. Der skrives de første kampkort med holdopstilling. Således et eksempel med spillerne:
Der spilles kampe imod B 1908  (2) , Frederiksberg Boldklub (F.B. stiftes 1912), B.Fremad , Sundby   Sundby K.F.U.M., Olympia, Søborg Idræt, Boldklubben tre stjerner, Magasin du nord`s idrætsforening og Dragør,
Selv om det blev til en del nederlag i disse år, kunne det ikke slå spillerne ud.

Den første forhandlingsprotokol skrives, fra bestyrelsesmøder og generalforsamlinger. Bogen haves endnu og rummer skrift fra 1914-1937.

Standard får ny sekretær Andreas Prüser. Det bliver starten på en enestående periode som klubbens sekretær. Andreas varetager jobbet frem til 1935!!!! Og er formand i 2 korte perioder.

Den første medlemsliste findes og 120 medlemmer er opført.
Af klubbens første regnskab ses at løn til gymnastiklæreren er næststørste post, efter indkøb af dragter hos Poul Holm.
En Hr. Robert Andersen optages som medlem. En personlighed som kommer til at præge klublivet mange år frem.
Emblemer med stjernen sælges.

Fodboldholdet deltager i Dragørs stævne i august, hvorfra der er artikel i Amager Bladet.
Standard har et medlemsblad ”idrætten”som hver måned udkommer ( til abbonenter)indtil 1919, hvor prisstigninger umuliggør en fortsættelse.

Vinterens program præsenteres og det skrives nu at der i Standard også lægges vægt på det selskabelige via medlemsmøder og aftenunderholdning.

Standard 1913                        Standard historie                         Standard 1915